Publicatiedatum: 26 oktober 2021 - 10:14

Het Rijksmuseum sluit 2016 succesvol af met opnieuw meer dan 2 miljoen bezoekers, onder wie ruim 300.000 kinderen. Hoogtepunt is de spectaculaire aankoop van Rembrandts Marten & Oopjen. Eind januari kochten Nederland en Frankrijk samen de twee huwelijksportretten voor 160 miljoen euro. Een unicum in de wereld. Van de 2.2 miljoen bezoekers is de helft afkomstig uit Nederland. Opvallend is de stijging van het aantal kinderen dat met hun klas het Rijksmuseum bezocht (20% meer dan vorig jaar). Maandag werd RIJKS® restaurant ook nog bekroond met een Michelinster.

Het is geweldig om te zien hoeveel Nederlanders het Rijksmuseum in hun hart hebben gesloten. Ook internationaal heeft het Rijksmuseum zijn positie als een van de topmusea van de wereld versterkt.

Op 1 juli 2016 trad Taco Dibbits aan als de nieuwe hoofddirecteur van het Rijksmuseum:

Tentoonstellingen

In totaal presenteerde het Rijksmuseum zeven grote tentoonstellingen en een groot aantal kleinere presentaties met als hoogtepunten Catwalk: Mode in het Rijksmuseum, Breitner: Meisje in kimono, Penone in de Rijksmuseumtuinen, Frans Post: Dieren in Brazilië, Hercules Segers en Anish Kapoor & Rembrandt.

Samenwerkingen

Het Rijksmuseum werkte het afgelopen jaar intensief samen met musea in binnen- en buitenland:

  • Het Rijksmuseum leende werken uit aan 110 instellingen, waarvan het merendeel aan Nederlandse musea voor o.a. de tentoonstellingen Hieronymus Bosch in Den Bosch, Vleiend Penseel in Alkmaar, De Lairesse in Enschede en Alma Taldema in Leeuwarden.
  • Samenwerkingsovereenkomsten werden gesloten met o.a. de Lakenhal in Leiden, Naturalis Biodiversity Center in Leiden, het TextielMuseum in Tilburg en de Universiteit van Amsterdam.
  • Samen met Nederlands Openlucht Museum, Paleis het Loo en Rijksdienst Cultureel Erfgoed maakte het Rijksmuseum dit jaar architectenbureau cepezed bekend voor het nieuw te bouwen gezamenlijk depot CCNL, onder auspiciën van het Rijksmuseum.
  • Namens The Netherlands Institute for Conservering, Arts and Science (NICAS) sloot het Rijksmuseum internationale overeenkomsten met The Metropolitan Museum (NY) en The J. Paul Getty Trust (LA) ter stimulering van innovatief wetenschappelijk onderzoek naar conservering en restauratie van kunstwerken.

Digitaal

Ruim 6,5 miljoen keer is de Rijksmuseumwebsite bezocht. 275.000 objecten zijn in hoge resolutie uit Rijkssstudio te downloaden. Met meer dan 150.000 meesterwerken uit de collectie is het Rijksmuseum het best vertegenwoordigde museum op de Google Cultural Institute-website.

Schenkingen

Ruim 700 objecten werden aan het Rijksmuseum geschonken. Daarnaast werd de indrukwekkende kerncollectie Japanse prenten van de Amsterdamse privé-verzamelaar Elise Wessels toegezegd. Dankzij nieuwe particuliere financiële giften beheert het Rijksmuseum Fonds inmiddels 143 Fondsen op Naam bestemd voor o.a. aankopen, onderzoek en educatie.

Sponsoren & Partners

Het aantal sponsoren en partners dat het Rijksmuseum steunt, werd dit jaar uitgebreid tot in totaal 20, dankzij nieuwe bijdragen van Royal Talens, FrieslandCampina, Fedex en JCDecaux. Het Rijksmuseum verlengde bestaande overeenkomsten met Founder Philips en (hoofd-)sponsoren ING, KPN en Heineken.

Awards

Het Rijksmuseum ontving dit jaar:

  • De SAN Accent voor de #hierteekenen-campagne
  • The Leading Cultural Destination Award 2016 for the Digital Museum of the Year
  • Nominatie voor de NOT Innovatie Award 2017 (categorie Dutch Design in de Gouden Eeuw voor MBO)
  • Een Michelinster voor RIJKS® Restaurant o.l.v. Chef Joris Bijdendijk.