Publicatiedatum: 08 juli 2021 - 07:00

Voor de 13de keer organiseert het Rijksmuseum Document Nederland Junior. Een jaarlijkse fotowebstrijd voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs en mbo-studenten. Dit jaar is het thema: Het nieuwe-oude-normaal. Het Rijksmuseum heeft 121 inzendingen mogen ontvangen. De fotoseries van de tien geselecteerde deelnemers zijn vanaf 1 oktober gelijktijdige met Document Nederland te zien in de fotogalerij van het Rijksmuseum.

Ik vind het niveau erg hoog. Je kon zien dat de jonge fotografen door corona gedwongen waren om veel meer over hun serie na te denken, van het idee tot de uitvoering. Het mooist vind ik het als ik een serie zie waarbij iedere foto heel anders is, maar in zekere zin toch hetzelfde. Dan voel je duidelijk het idee en zie je de hand van de fotograaf.

Mattie Boom, conservator fotografie en jurylid

Thema: het nieuwe-oude-normaal

Het Corona-virus heeft Nederland sinds begin 2020 in de greep. We kunnen niet wachten tot we weer naar een feestje kunnen, onze klasgenoten mogen ontmoeten in een volle aula, of het vliegtuig in kunnen stappen naar een zonnige bestemming. Wij zijn benieuwd wat dit bizarre jaar met jou gedaan heeft. Wat heb je het meeste gemist en wat niet? Wat heb je over jezelf en je omgeving ontdekt? Hoe zou je deze tijd willen herinneren?

Het was een voorrecht om als jury lid alle inzendingen te mogen bekijken. Het gaf mij een duidelijk beeld van de gesloten wereld waarin jongeren het afgelopen jaar hebben moeten (over)leven. De inzendingen lieten mij weer zien wat een mooi medium fotografie toch is om de tijdgeest vast tegen. Bij het selecteren heb ik vooral gelet op de verhalende kwaliteit van de ingezonden series en bij veel inzendingen was die hoog. Ik zie er naar uit om met de 10 geselecteerden fotografen een tentoonstelling te maken die een inkijkje geeft in de blevingswereld van deze groep talenten.

Henk Wildschut, fotograaf

13de editie fotowedstrijd Document Nederland Junior

Het Rijksmuseum organiseert voor de dertiende keer Document Nederland Junior, de jongeren-editie van Document Nederland. De tien genomineerden worden uitgenodigd voor twee masterclasses onder begeleiding van fotograaf Henk Wildschut en medewerkers van het Rijksmuseum. Daarnaast krijgen de genomineerde een eigen tentoonstelling in het Rijksmuseum.

Uit de top tien worden twee winnaars (mbo/vo) gekozen. Dit maakt het Rijksmuseum op 30 oktober bekendgemaakt. Zij mogen een dag meelopen met fotograaf Henk Wildschut. Daarnaast krijgt de winnaar uit het voortgezet onderwijs een foto-opdracht van scholieren.com en wint de winnaar van het mbo een stage bij het Rijksmuseum.

TOP 10

Voortgezet onderwijs

• Isa Bosch, Kalsbeek College schilderspark
  • Jord Visser, Wartburg College locatie
  • Guido de Brès Zahra Vliegenthart, Insula college
  • Pol Sangster, Pontes het Goese Lyceum
  • Koen Sparla, Koningin Wilhelmina College Culemborg

Mbo

• Daan Gerritsen, Technova College Ede
  • Wesley Gorter, Technova College Ede
  • Eveline van Hamond, Sint Lucas Eindhoven
  • Lusanne Jonkhoff, Mediacollege Amsterdam
  • Bente Pijnaker, Technova College Ede

• Henk Wildschut (Fotograaf Document Nederland)
  • Irma Boom (Grafisch Ontwerper)
  • Mattie Boom (Conservator Fotografie Rijksmuseum)
  • Angela Tellier (Fotograaf & workshopdocent Rijksmuseum)
  • Bregje Pontzen (Huisfotograaf Scholieren.com)

Document Nederland

Deze wedstrijd loopt gelijk met het project Document Nederland. Sinds 1975 vraagt het Rijksmuseum elk jaar een Nederlandse fotograaf om een actueel thema vast te leggen. Bij elkaar vormen deze foto’s een beeld van Nederland door de jaren heen. Dit jaar vraagt het Rijksmuseum aan fotograaf Henk Wildschut de impact van corona op het maatschappelijk leven in beeld te brengen. Te zien vanaf 1 oktober.

Bekijk alle inzendingen op scholieren.com

Document Nederland Junior wordt mogelijk gemaakt dankzij De Vink Family/ Rijksmuseum Fonds.