Publicatiedatum: 01 juni 2021 - 07:00

Het Rijksmuseum heeft een uitzonderlijk zeegezicht van Ludolf Bakhuysen geschonken gekregen van de Broere Charitable Foundation. Zeegezicht met figuren bij een schip op de kust toont een prachtig verstild gezicht op het strand bij Huisduinen, een dorpje naast Den Helder. Ludolf Bakhuysen, een van de meest toonaangevende en productieve zeeschilders uit de 17de eeuw, schilderde het paneel in 1667. De Broere Charitable Foudation wil met dit genereuze gebaar zowel het Rijksmuseum als zijn medewerkers morele en financiële steun geven in de moeilijke periode van de covid-pandemie. Vanaf 9 juni is het schilderij in het Rijksmuseum te zien.

Wij zijn de Broere Charitable Foundation zeer dankbaar voor dit genereuze gebaar waarmee zij de bezoekers en de medewerkers van het museum een hart onder de riem wil steken in deze moeilijke tijd. Na een eeuwenlange reis langs illustere Europese kunstverzamelingen keert het schilderij nu terug in de stad waar het 350 jaar geleden werd geschilderd en kan het door iedereen worden bewonderd in het Rijksmuseum.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

Zeldzaam binnen oeuvre

Zeegezicht met figuren bij een schip op de kust representeert een uitzonderlijk aspect van Bakhuysens oeuvre. De reputatie van de zeeschilder is vooral gebaseerd op zijn dynamische havengezichten met uiteenlopende scheepstypen en dramatische stormen op zee met imposante wolkenluchten. Het schilderij is een van de hoogtepunten binnen zijn veel zeldzamere verstilde, harmonieus vormgegeven kustgezichten. Onder een expressieve wolkenlucht bewegen twee figuren zich voort op het strand gadegeslagen door twee toeschouwers. Een kaag ligt op het zand, de zeilen nog gehesen. Door een sterk contrast tussen licht en donker zorgt Bakhuysen voor een grote levendigheid in het schilderij.

Prestigieuze opdrachten

Ludolf Bakhuysen (1631-1708) werd geboren in het Duitse Emden. Op 18-jarige leeftijd vestigde hij zich als klerk en boekhouder in Amsterdam. In de jaren daarna legde hij zich toe op de teken- en schilderkunst. Al snel kreeg hij prestigieuze opdrachten. Op verzoek van het Amsterdamse stadsbestuur schilderde hij in 1665 een gezicht op Amsterdam en het IJ, dat als diplomatieke gift aan de Minister van Buitenlandse Zaken van de Franse Koning Lodewijk XIV werd geschonken (nu Musée du Louvre, Parijs). Ook vooraanstaande Europese hoogwaardigheidsbekleders als Groothertog Cosimo III de’Medici, Koning Frederik I van Pruissen, de Keurvorst van Saksen, en Tsaar Peter de Grote bezochten zijn Amsterdamse werkplaats. Zeegezicht met figuren bij een schip op de kust maakte sinds de late 18de eeuw deel uit van gerenommeerde verzamelingen van buitenlandse vorsten en hoogwaardigheidsbekleders zoals Prince Eugène-Rose Beauharnais, Grand Duchess Maria Nikolaevna (de oudste dochter van Tsaar Nicolas I) en de hertog van Leuchtenberg.

Dertien topstukken

Zeegezicht met figuren bij een schip op de kust van Ludolf Bakhuysen is het dertiende hoogtepunt uit de Nederlandse en internationale schilder- en beeldhouwkunst dat dankzij de Broere Charitable Foundation in het Rijksmuseum wordt tentoongesteld. Eerder ontving het Rijksmuseum o.a. al in langdurig bruikleen: Gerrit van Honthorst Sater en nimf, 1623; Willem van de Velde de Jonge, Hollandse schepen op een kalme zee, ca. 1655; Orazio Borgianni, Jezus onder de Schriftgeleerden, ca. 1609; Joachim Wtewael; Venus en Mars verrast door Vulcanus, 1610, Jacob Jordaens, De ontmoeting van Odysseus en Nausicaa, ca. 1630-40; Willem Drost (1633-1659) Cimon en Pero, ca. 1655-1657 en het bronzen beeld van Martin Desjardins, Portret van Lodewijk XIV (1638-1715), Koning van Frankrijk en Navarra, ca. 1690-95. Naast de ‘Bakhuysen’ schonk de Broere Charitable Foundation ook een paar 17de-eeuwse Japanse kamerschermen met scenes uit Het Verhaal van Genji, geschilderd door Kano Ryusetsu.

Broere Charitable Foundation

De Broere Charitable Foundation werd geïnitieerd door de intussen overleden heren Jacobus en Bastiaan Broere. Zij waren de oprichters van het destijds zeer succesvolle olieopslag en scheepvaartbedrijf Gebroeders Broere NV te Dordrecht. De Foundation werd daarna gefinancierd door de familie Broere en ondersteunt medisch onderzoek en beeldende kunst. Het laatste gebeurt o.a. door het aankopen van topwerken om ze vervolgens toegankelijk te maken voor het publiek in Europese musea.

Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun die het in deze moeilijke periode mocht ontvangen. Meer dan ooit is duidelijk dat subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen, schenkingen, nalatenschappen en Vrienden essentieel zijn en blijven voor het Rijksmuseum.