Publicatiedatum: 31 maart 2023 - 19:01

Het Rijksmuseum organiseerde gisteren een symposium bij de Verenigde Naties in New York over musea en koloniale slavernij met museumdirecteuren uit het Caribisch gebied, de Verenigde Staten en Europa. Ruim 700 studenten, VN-gezanten uit de betrokken landen en andere geïnteresseerden woonden het evenement bij. Het programma vond plaats ter afsluiting van de Rijksmuseumtentoonstelling Slavery. Ten True Stories of Dutch Colonial Slavery die de afgelopen vijf weken bij de Verenigde Naties te zien was en door tienduizenden mensen werd bezocht.

Lezing

De discussie werd voorafgegaan door een lezing van Bryan Stevenson, hoogleraar mensenrechten en directeur van The Legacy Museum in Montgomery (VS) en oprichter en directeur van het Equal Justice Initiative. De Nederlandse Susi en Simba Mosis namen deel aan de paneldiscussie. Zij stammen af van de Surinaamse marrons, tot slaafgemaakte Afrikanen die tegen hun onderdrukking in verzet kwamen en de Nederlandse plantages in de 17e en 18e eeuw ontvluchtten.

Tentoonstelling

De tentoonstelling Slavery. Ten True Stories of Dutch Colonial Slavery vond plaats in het kader van het United Nations Outreach Programme on the Transatlantic Slave Trade and Slavery. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de Permanente Missie van het Koninkrijk der Nederlanden bij de VN en het Nederlands consulaat-generaal in New York. De tentoonstelling zal in aangepaste vorm reizen langs andere VN-kantoren en ambassades wereldwijd.

Het programma Beyond Colonial Histories is hier terug te kijken.

Lees hier het persbericht over de tentoonstelling Slavery. Ten True Stories of Dutch Colonial Slavery die van 27 februari tot 30 maart 2023 te zien was bij de Verenigde Naties.

Bryan Stevenson, Verenigde Naties, Slavernij Bryan Stevenson, Verenigde Naties, Slavernij

Keynote speaker Bryan Stevenson. Photo: Chantal Heijnen

Susi Mosis, Simba Mosis, Valika Smeulders en Arthur Kibbelaar in gesprek over slvaernij bij de VN Susi Mosis, Simba Mosis, Valika Smeulders en Arthur Kibbelaar in gesprek over slvaernij bij de VN

Susi Mosis, Simba Mosis, Valika Smeulders en Arthur Kibbelaar. Photo: Chantal Heijnen