Publicatiedatum: 27 maart 2023 - 09:54

Op 29 april werken RIJKS®, het restaurant van het Rijksmuseum, en Bonne Suits samen met All India Permit en restaurant HAŌMA om truck art en de culinaire traditie van India een podium te bieden. Executive chef Joris Bijdendijk en Indiase sterrenchef Deepanker Khosla koken een speciaal RIJKS® x HAŌMA menu, tijdens de showcase van unieke pakken en foto’s die All India Permit met Bonne Suits gemaakt hebben.

Joris Bijdendijk en Bonne Reijn ontmoetten elkaar toen zij betrokken waren bij de tentoonstelling van Johannes Vermeer in het Rijksmuseum. Bonne ontwierp ter gelegenheid van de tentoonstelling pakken, die ook door het RIJKS®-team worden gedragen. Joris bedacht een speciaal Vermeergerecht. Hun beider voorliefde om andere makers een podium te bieden, gaf inspiratie tot een grotere samenwerking.

Bonne zocht samenwerking met All India Permit, een kunstcollectief dat in India vrachtwagens beschildert. Ze sloegen de handen ineen voor een event waarin Indiase cultuur centraal staat. Op 29 april worden de unieke, door de truck artists in India beschilderde Bonne Suits, gepresenteerd in RIJKS®. Voor de gelegenheid kookt de van oorsprong Indiase sterrenchef Deepanker Khosla van restaurant HAŌMA in Bangkok samen met Joris een speciaal RIJKS® x HAŌMA menu.

“We vinden het te gek dat topchef Deepanker Khosla bereid is om met ons te koken. HAŌMA is het meest unieke Neo-Indiase restaurant dat ik ken en werd bekroond met een Michelinster en een groene ster. Chef Khosla behaalde niet voor niets de allereerste Champions of Change-prijs, uitgereikt door The World's 50 Best Restaurants.”–

Joris Bijdendijk, Chef RIJKS®

HAŌMA
HAŌMA wordt omschreven als een groen hart midden in Bangkok. Het restaurant oogst haar eigen regenwater en kweekt vis die gevoerd worden met overgebleven eiwit uit de keuken. Voor de deur ligt een grote kruidentuin en een bijenhotel. Buiten de stad bevindt zich een volledig biodynamische, regeneratieve boerderij met pluimvee, zuivel en landbouw. Nog niet eerder werd op deze schaal zelf geproduceerd in Thailand. De Neo-Indiase kookstijl van restaurant HAŌMA is een moderne interpretatie op de traditionele Indiase keuken. Het resultaat is een meer eigentijdse en innovatieve benadering van klassieke gerechten.

All India Permit
In India is handgeschilderde vrachtwagenkunst een traditie waar generaties vrachtwagenkunstenaars in opdracht van vrachtwageneigenaren aan werken: levendige schilderijen, caleidoscopische symbolen, ornamentele ontwerpen en driedimensionale typografie zijn een normaal verschijnsel op commerciële vrachtwagens in India.

De chauffeurs brengen 60% van hun leven op de weg door. De kunst is een canvas om hun gevoelens tegenover hun geliefde te uiten. Om hun godheid te respecteren. Om trots te zijn op een nationaal symbool. Om Fandom te tonen voor een filmster. En om hun huis te herinneren. Deze kunstvorm vervaagt echter snel, vanwege goedkope doe-het-zelfstickers en voorgeschilderde vrachtwagens.

Farid Bawa zag de benarde situatie van vrachtwagenkunstenaars uit de eerste hand, bij zijn grootvader die een transportbedrijf runde. Hij startte de organisatie All India Permit – vernoemd naar de naam van de vergunning die vrachtwagenchauffeur in India nodig hebben - met als doel de prachtige truckkunst van India nieuw leven in te blazen, te behouden en te promoten.

Bonne Suits
Bonne Reijn (1990, Amsterdam) richtte in 2014 zijn merk Bonne Suits op, met de gedachte iets te creëren dat geschikt is voor elke gelegenheid, geslacht, leeftijd of sociale verwachting. Een middelpunt in iedere garderobe, voor zowel informele en formele gelegenheden en met langdurige kwaliteit. Samen met zijn compagnon Justus Cohen Tervaert won Reijn de Dutch Design Award in 2019 in de categorie Fashion.

RIJKS®
RIJKS®, het restaurant van het Rijksmuseum opende in 2014 haar deuren. Sindsdien nodigt Executive Chef Joris Bijdendijk met regelmaat internationaal gerenommeerde gastchefs uit. Inmiddels hebben meer dan 30 chefs de revue gepasseerd waaronder, André Chiang (RAW, Taiwan), Tim Raue (Tim Raue, Berlijn), Virgilio Martínez (Central, Lima), Sang Hoon Degeimbre (L’air de temps, België), Micha Tsumura (Maido, Peru), Josean Alija (Nerua, Bilbao), Richard Ekkebus (Amber, Hong Kong), Jorge Vallejo (Quintonil, Mexico City), Mauro Colagreco (Mirazur, Frankrijk) en Manoella Buffara (Manu, Brazilië)

29 April
RIJKS x HAŌMA x Bonne Suits x All India Permit
Reserveer hier
Menu: 6 snacks & 6 gangen
Met een speciale tentoonstelling van de All India Permit x Bonne pakken, een fotoreportage van de kunstenaars in India en muziek door Farid Bawa en Bonne Reijn.