Publicatiedatum: 01 oktober 2021 - 08:00

In het Rijksmuseum zijn de 21-jarigen Pol Sangster en Eveline van Hamond uitgeroepen tot winnaars van Document Nederland Junior, de jaarlijkse foto-opdracht voor middelbare scholieren en mbo-studenten. Dit jaar was het thema van de opdracht ‘het nieuwe-oude-normaal’. De tien genomineerde scholieren en mbo-studenten brachten de gevolgen van corona op hun persoonlijke leven in beeld. Pol won in de categorie voortgezet onderwijs, Eveline in de categorie mbo. De presentatie Document Junior laat foto's zien van alle tien genomineerden en is gelijktijdig te zien met de tentoonstelling Document Nederland: Afstand. Henk Wildschut fotografeert corona. Te zien van 1 oktober tot en met 16 januari 2022.

Een jury onder leiding van fotograaf Henk Wildschut beoordeelde hun foto’s als eigenzinnig, uitnodigend en doordrenkt met de herkenbare emoties van het afgelopen jaar.

Het was een voorrecht om als jurylid alle inzendingen te mogen bekijken. Het gaf mij een duidelijk beeld van de gesloten wereld waarin jongeren het afgelopen jaar hebben moeten (over)leven. De inzendingen lieten mij weer zien wat een mooi medium fotografie is om de tijdgeest vast te leggen. Het was leerzaam om met de tien geselecteerde fotografen een tentoonstelling te maken die een inkijkje geeft in de belevingswereld van deze groep talenten.

Henk Wildschut, fotograaf

13de editie fotowedstrijd Document Nederland Junior

Het Rijksmuseum organiseert voor de dertiende keer Document Nederland Junior, de jongeren-editie van Document Nederland. De tien genomineerden werden uitgenodigd voor twee masterclasses onder begeleiding van fotograaf Henk Wildschut en experts van het Rijksmuseum. Samen hebben ze de tentoonstelling vorm gegeven.

Document Nederland Junior wordt mede mogelijk gemaakt door The de Vink Foundation/Rijksmuseum Fonds