Publicatiedatum: 02 december 2021 - 16:25

Het Rijksmuseum heeft Niels van Maanen aangesteld als conservator prenten en tekeningen 20ste en 21ste eeuw. Hij volgt conservator Alied Ottevanger op, die afgelopen maand met pensioen is gegaan. Niels van Maanen heeft bij het Rijksmuseum al eerder meerdere presentaties gemaakt, onder andere over Robert Mapplethorpe, die nu te zien is.

Wij zijn bijzonder verheugd met de aanstelling van Niels van Maanen. Niels is een getalenteerd kunsthistoricus met een grote kennis op het gebied van diversiteit in de kunsten

Taco Dibbits:

Ik beschouw het als een enorme eer, en tegelijkertijd ook als een grote verantwoordelijkheid, dat ik de kans krijg om verder vorm te geven aan de fantastische verzameling 20ste- en 21ste-eeuwse werken op papier van het Rijksmuseum. In de toekomst wil ik, samen met anderen, blijven bouwen aan een museum waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt. Ik ben er diep van overtuigd dat kunst onze blik kan verruimen en mensen met elkaar kan verbinden.

Niels van Maanen

Niels van Maanen (1985) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (M.A. cum laude, 2012). Eerder werkte Van Maanen bij het Van Gogh Museum in Amsterdam, de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en het Rijksmuseum Twenthe in Enschede. In 2016 startte Niels van Maanen bij het Rijksmuseum als collectieregistrator bij Prentenkabinet Online en later als wetenschappelijk medewerker binnen het Rijksprentenkabinet. Hij werd in 2020 junior conservator prenten en tekeningen 20ste en 21ste eeuw. Een van zijn aandachtsgebieden is seksuele diversiteit en genderdiversiteit in de collectie van het Rijksmuseum. Van Maanen heeft vele publicaties op zijn naam staan, waaronder in Metropolis M, Kunstschrift en Tubelight.

Het Rijksprentenkabinet

Het Rijksprentenkabinet behoort wereldwijd tot de top vijf van collecties van werken op papier. De verzameling is internationaal georiƫnteerd met de nadruk op prenten en tekeningen uit de zeventiende eeuw. In de afgelopen jaren zijn er grote inspanningen geleverd om een representatief overzicht te verzamelen van de Nederlandse prenten en tekeningen uit de 20ste eeuw. De collectie bevat ook veel belangrijke voorbeelden van de 19de- en 20ste-eeuwse fotografie. In totaal omvat het Rijksprentenkabinet meer dan 800.000 werken op papier.