Publicatiedatum: 10 september 2021 - 06:00

Vandaag start Groen in het Rijksmuseum in de Rijksmuseumtuinen. Mbo-studenten van de hoveniersopleiding krijgen de mogelijkheid een heel jaar te werken in de Rijksmuseumtuinen onder begeleiding van hun docent en de beplantingsontwerper van de tuinen. De tuinen van het Rijksmuseum zijn een unieke plek midden in de stad met een grote diversiteit aan beplanting. Duurzaamheid, zorg voor beplanting en bodem staan hier centraal. Vanaf dit schooljaar biedt het Rijksmuseum zeven stageplekken aan voor de hoveniersstudenten.

De reden waarom Ik bij het Rijksmuseum stage ga lopen is omdat ik echt hou van het centrum van Amsterdam. En ik vind het mooi om de kans te hebben om mijn steentje bij te dragen aan de mooie historische omgeving.

Damien van de Meent, stagiair Groen in het Rijksmuseum

Opleiding: Groen in het Rijksmuseum

Het Rijksmuseum biedt in samenwerking met Yuverta het opleidingstraject Groen in het Rijksmuseum aan. Yuverta is de mbo-opleider in de groene sector. Niveau 3 en 4-studenten van de opleidingen Hovenier, Leefbare stad en klimaat en Stedelijk groen kunnen deelnemen aan Groen in het Rijksmuseum. Er is een grote vraag naar hoveniers met kennis en passie voor beplanting. In een tijd waarin vergroening cruciaal is voor het klimaat en leefomgeving, is stimulering van dit ambacht en vakmanschap hard nodig. De studenten werken een jaar lang (1 dag per week) in de tuinen van het Rijksmuseum onder begeleiding van Jurjen Hoogervorst (praktijkdocent Yuverta) en Sanne Horn (beplantingsontwerper van de tuin van het Rijksmuseum). Daarnaast gaan de studenten regelmatig op excursies naar voorbeeldprojecten en kwekerijen. De studenten krijgen daar gastlessen van experts uit het vakgebied. Aan het einde van de stage ontvangt de student een certificaat dat een aanvulling is op het diploma.

Rijksmuseumtuinen

Dagelijks genieten honderden bezoekers en passanten van de rijkdom van de Rijksmuseumtuinen. Na de heropening van het Rijksmuseum in 2013 zijn de tuinen heringericht met een 19de-eeuwse kas en de ruim honderdjaar oude vleugelnootboom als blikvangers. Jaarlijks is er een nieuwe beeldententoonstelling te zien. Daarnaast biedt de tuin nog de mogelijkheid voor activiteiten zoals Tekenen in de Rijksmuseumtuinen of een rondleiding langs de kunstwerken. De Rijksmuseumtuinen zijn gratis toegankelijk en in de zomer dagelijks geopend van 9-18 uur.

In 2020 is een fonds op naam opgericht via het Rijksmuseum Fonds, het TIQ Fonds – Tuineren met IQ, ten behoeve van de Rijksmuseumtuinen. Elke tuinliefhebber mag hieraan bijdragen. Voor meer informatie neem contact op met schenkingen@rijksmuseum.nl.

Het opleidingstraject Groen in het Rijksmuseum is mogelijk gemaakt door het TIQ Fonds (Tuinieren met IQ) / Rijksmuseum Fonds.

Educatie in het Rijksmuseum

In het Rijksmuseum komt lesstof tot leven. Van kleuterklas tot eindexamen, voor iedereen hebben we een op maat gemaakt programma. Voor scholen uit het hele land bieden wij gratis busvervoer, zodat iedereen de kans krijgt het museum te bezoeken.

Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun die het in deze moeilijke periode mocht ontvangen. Meer dan ooit is duidelijk dat subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen, schenkingen, nalatenschappen en Vrienden essentieel zijn en blijven voor het Rijksmuseum.