Publicatiedatum: 18 mei 2021 - 14:10

Koning Willem-Alexander heeft dinsdagmiddag 18 mei de tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum geopend. De tentoonstelling is vanwege covid-restricties nu eerst online te bezichtigen. De eerste echte bezoekers zijn scholieren van het voortgezet onderwijs voor wie het onderwerp aansluit bij het reguliere lesprogramma. Zodra de omstandigheden het toelaten kan iedereen de tentoonstelling bezoeken tot en met 29 augustus 2021.

De koning werd rondgeleid over de tentoonstelling door hoofddirecteur Taco Dibbits, hoofd Geschiedenis Valika Smeulders en de veertienjarige zangeres Yosina Roemajauw. Zij is de verteller van de familie-audiotour bij de tentoonstelling en medeauteur van het magazine Slavernij en nu? dat voor leerlingen uit groep 7/8 en de brugklas is gemaakt. Tijdens de rondleiding hebben zij samen met betrokken conservatoren verschillende verhalen toegelicht. Aan het einde van de tentoonstelling stond de koning stil bij het project Look at me now. Daar sprak hij met studenten die onder leiding van kunstenaars David Bade en Tirzo Marta van Instituto Buena Bista uit CuraƧao aan tien nieuwe kunstwerken over Slavernij werken.

De opening van de tentoonstelling Slavernij door Koning Willem-Alexander was live te zien bij de NOS via NPO1. De uitzending is terug te kijken via NPO start.

Bekijk op NPO start de terugblik met verhalen achter de tentoonstelling Slavernij.

Zie voor meer informatie en afbeeldingen, de online tentoonstelling en de persmap.

De tentoonstelling Slavernij wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Blockbusterfonds, Fonds 21, DutchCulture, Stichting Democratie & Media, Stichting Thurkowfonds, ThiemeMeulenhoff, Boomerang Agency en via het Rijksmuseum Fonds: Scato Gockinga Fonds, Fonds de Zuidroute, Zusjes Nieuwbeerta Fonds, Fonds Dirk Jan van Orden, Henry M. Holterman Fonds en Bestuursfonds Hollandse Meesters.

Onmisbare steun

Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun die het in deze moeilijke periode mocht ontvangen. Meer dan ooit is duidelijk dat subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen, schenkingen, nalatenschappen en Vrienden essentieel zijn en blijven voor het Rijksmuseum.