Publicatiedatum: 06 september 2023 - 13:27

De familietentoonstelling Missie Meesterwerk, waar kinderen en hun familie zelf materiaal-technisch onderzoek kunnen doen naar kunstwerken uit de museumcollectie, wordt overgenomen door het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). De tentoonstelling was afgelopen weekend voor het laatst te zien in het Rijksmuseum en werd uitzonderlijk hoog gewaardeerd door het publiek. Ook twee andere Europese musea hebben belangstelling getoond om het concept en de materialen van Missie Meesterwerk te hergebruiken.

Hoogste waardering

Afgelopen zondag was de laatste dag van Missie Meesterwerk in het Rijksmuseum. In zes zalen, ingericht als laboratorium, onderzochten de missiedeelnemers kunstobjecten met methoden en -technieken die het Rijksmuseum ook bij eigen onderzoek toepast. Zo bestudeerden zij textielvezels, edelstenen, papier, jaarringen en verfpigmenten met behulp van microscopen, uv-licht en röntgenscans. Sinds eind juni volbrachten 40.000 kinderen en hun familieleden Missie Meesterwerk en waardeerden het met een 9,1. Niet eerder kreeg een tentoonstelling van het Rijksmuseum zo'n hoog rapportcijfer. Met de belangstelling van andere musea kunnen meer jonge onderzoekers ontdekken wat er achter de schermen van een museum gebeurt. En nadenken over de vraag wat een voorwerp nou eigenlijk tot meesterwerk maakt.

Enkele reacties van kinderen:
Ik kijk nu op een andere manier naar de dingen. Je vraagt je steeds af: hoe is iets gemaakt?

Ik wist niet dat je dat ook kon worden, onderzoeker in een museum.

Het was superleuk. Ik wilde het liefst nog een keertje.

Ook ouders reageerden enthousiast:
Een fantastische tentoonstelling voor zowel kinderen als volwassenen. De mogelijkheid om verschillende materialen aan te raken en met verschillende kunstwerken te werken, maakte het tot een geweldige ervaring.

Heel goed doordacht, prachtig uitgevoerd, toegankelijk voor jong en oud, stimuleert interactie, geeft nieuwe kijk op collectie en museumwerk, leuk om te doen.

Hergebruik

Missie Meesterwerk is de eerste tentoonstelling die het Rijksmuseum speciaal maakte voor kinderen en families. Het museum werkte hiervoor samen met NEMO Science Museum. Het KMSKA gaat het concept, de onderzoekstafels, decors en andere materialen van het Rijksmuseum hergebruiken. Missie Meesterwerk zal worden toegespitst op de eigen collectie en onderzoeksverhalen van het KMSKA en staat gepland voor de lente en zomer van 2025. Zo kunnen zowel scholen als gezinnen deze maximaal bezoeken.

Het KMSKA zet vanuit zijn rol als wetenschappelijke instelling voluit in op onderzoek en materiaal-technisch onderzoek op kunstwerken in het bijzonder. Hiermee kunnen we de toekomst van onze meesterwerken garanderen. Deze expo maakt onderzoek op een bijzondere manier toegankelijk voor gezinnen. Missie Meesterwerk, een meesterlijke expo van het Rijks, sluit ook naadloos aan bij het DNA van het KMSKA. We zijn blij dat wij als eerste museum de kans krijgen deze expo ook in Vlaanderen te tonen.

Carmen Willems, algemeen directeur KMSKA

Door zelf onderzoek te doen konden kinderen en ouders ervaren hoe leuk en veelzijdig het vak van collectieonderzoeker is. Velen gaven aan vanaf nu altijd anders naar een museumobject te kijken. Missie Meesterwerk maakt zo mooi duidelijk waarom we als museum kunstwerken bewaren, conserveren, tonen en telkens blijven onderzoeken.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

Missie Meesterwerk is gemaakt door het Rijksmuseum in samenwerking met NEMO Science Museum. Het tentoonstellingsontwerp van creatief ontwerpbureau NorthernLight en grafisch vormgever Irma Boom. De tentoonstellingsbouw is verzorgd door Brandwacht en Meijer.

Missie Meesterwerk is mede mogelijk gemaakt door ING, KPN, AkzoNobel, Zabawas en het Rijksmuseum Fonds.

Missie Meesterwerk

Foto: Rijksmuseum/ Olivier Middendorp