Publicatiedatum: 08 maart 2023 - 08:00

CHANEL wordt partner van het onderzoeksproject Vrouwen van het Rijksmuseum. Het onderzoeksproject, dat in 2022 is gelanceerd, heeft tot doel de zichtbaarheid van vrouwen blijvend te vergroten in de collectie en presentatie van het Rijksmuseum. Dankzij de samenwerking met CHANEL kan het Rijksmuseum de komende drie jaar meer onderzoekers aanstellen om meer verhalen over vrouwen te ontsluiten. Ook maakt het naast onderzoek, presentaties, een jaarlijks symposium en aankopen van werken van vrouwelijke kunstenaars mede mogelijk.

Dankzij CHANEL komen we dichterbij wat we willen bereiken met Vrouwen van het Rijksmuseum, verhalen van vrouwen blijvend integreren in het verleden, heden en de toekomst. We zijn het CHANEL zeer dankbaar.

Hendrikje Crebolder, directeur Development & Media, Rijksmuseum

CHANEL is verheugd om mee te werken aan het onderzoeksproject Vrouwen van het Rijksmuseum. Het doel van dit project is om meer vrouwen op te nemen in de beroemde vaste collectie van het museum en om hun zichtbaarheid te vergroten in toekomstige tentoonstellingen. Aangezien CHANEL al sinds haar oprichting strijdt voor vrouwenemancipatie in de kunst en in het leven, vinden we het belangrijk dat vrouwen weer een plek aan de museummuur krijgen. Tijdens onze meerjarige samenwerking met het Rijksmuseum zullen we vrouwelijke verhalen in de schijnwerpers zetten, de representatie van vrouwelijke kunstenaars bevorderen en gerelateerde kwesties onderzoeken in het museum. Zo dragen we bij aan de positieve impact van gendergelijkheid op de wereld.

Yana Peel, Global Head of Arts & Culture, CHANEL

1 jaar Vrouwen van het Rijksmuseum
Het onderzoeksproject Vrouwen van het Rijksmuseum, dat op 8 maart 2022 is gelanceerd, heeft tot doel het vrouwelijk narratief in de collectie en presentatie te integreren om zo een completer beeld van de geschiedenis te bieden. Een multidisciplinair team inventariseert, onderzoekt en presenteert verhalen van vrouwen in de collectie en verwerft nieuw werk.

Sinds 2022 zijn 2 onderzoekers aangesteld, 17 schilderijen en 3 beelden van vrouwelijke kunstenaars aan de vaste presentatie toegevoegd en 3 tentoonstellingen en presentaties georganiseerd, te weten Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen, Vrouwen op papier met meer dan 70 hoogtepunten uit het prentenkabinet (t/m 30 mei) en Irma Boom: kunst + boeken (t/m 7 mei). Ook organiseert het Rijksmuseum sinds 2022 het jaarlijkse symposium Women in the Museum rond Internationale Vrouwendag.

Nieuw in het Rijksmuseum
Recent heeft het Rijksmuseum Pietje - Lezend meisje (c. 1898) van Suze Robertson uit een particuliere collectie in langdurig bruikleen gekregen. Het Rijksmuseum heeft recent ook, met dank aan Baker McKenzie, een Fotogram van een plant (c. 1900-10) van Bertha Evelyn Jaques verworven en Landschap met fabrieken in Montluçon (1861) van George Sand, met dank aan Otto van Noppen Fonds/Rijksmuseum Fonds. De nieuwe editie van het Rijksmuseum Bulletin, het academisch tijdschrift van het Rijksmuseum is volledig gewijd aan vrouwen in de collectie.

Onmisbare steun
Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun die het mag ontvangen. Subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen, schenkingen, nalatenschappen en Vrienden zijn essentieel voor het Rijksmuseum.

Het Vrouwen van het Rijksmuseum onderzoeksproject wordt mede mogelijk gemaakt door het Susi Zijderveld Fonds, het Familie Krouwels Fonds, het Machteld Vos & Willem Sijthoff Fonds, het Heleen Dura- van Oord Fonds, het Kind Courage Monique Maarsen Fonds en het ‘Vrouwen van het Rijksmuseum’ Fonds.

CHANEL
CHANEL is een besloten vennootschap en een wereldleider op het gebied van het ontwerpen, ontwikkelen, vervaardigen en distribueren van luxeartikelen. CHANEL werd aan het begin van de vorige eeuw opgericht door Gabrielle Chanel en biedt een breed assortiment high-end creaties aan, waaronder Ready-to-Wear, Lederwaren, Modeaccessoires, Brillen, Parfums, Make-up, Huidverzorging, Sieraden en Horloges. CHANEL is ook beroemd om zijn Haute-Couturecollecties, die tweemaal per jaar in Parijs worden gepresenteerd. Bovendien heeft de onderneming een groot aantal gespecialiseerde leveranciers om zich heen vergaard, die gezamenlijk bekendstaan als de Métiers d'Art. CHANEL is toegewijd aan ultieme luxe en vakmanschap van het hoogste niveau. De kernwaarden van het merk blijven historisch gezien gebaseerd op uitzonderlijke creaties. Zodoende promoot CHANEL kunst, cultuur, creativiteit en ‘savoir-faire’ over de hele wereld en investeert het bedrijf aanzienlijk in personeel, O&O en innovatie. Eind 2020 had CHANEL wereldwijd meer dan 27.000 mensen in dienst.