Publicatiedatum: 01 mei 2024 - 12:07

Vandaag lanceert Bram Krikke in samenwerking met Philips OneBlade in het Rijksmuseum een serie portretten, gemaakt met behulp van AI. Als founder is Philips sinds 2001 nauw betrokken bij het Rijksmuseum. Bram Krikke’s collectie is geïnspireerd op de schilderijen van de grote meester Frans Hals, van wie op dit moment een grote overzichtstentoonstelling te zien is in het Rijksmuseum.

Frans Hals was in de 17de eeuw dé schilder bij wie je moest zijn voor een goed portret. Of het nu ging om een statige regent, een verliefd stel, een muzikant, een visverkoopster of een lachend kind, met zijn vernieuwende schilderstijl bracht Frans Hals de geportretteerden tot leven. Hals schilderde talloze besnorde en bebaarde mannen, hier en daar een tikkeltje extravagant of arrogant, maar levensecht. In de tentoonstelling zijn meer dan 60 snorren en baarden te zien. Zo poseert een man genaamd Pieter Verdonck met zijn bijzondere krullende snor boven zijn vorkvormige baard, terwijl Isaac Abrahamsz Massa een sierlijke snor rockt onder zijn puntige sik.

Frans Hals van nu: klassieke kunst met een twist

Tegenwoordig zien we Bram Krikke, bekend van zijn snor, als het icoon van authentieke gezichtsbeharing. De zeven AI-portretten die hij zal onthullen, waarin unieke gezichtsbeharing centraal staat, zijn dan ook niet ontstaan met een verfkwast, maar met behulp van AI. Naast het onthullen van de AI-collectie zette Bram zijn passie voor geschiedenis in voor het inspreken van een audiotour over de Frans Hals tentoonstelling. De audiotour is geschikt voor jong en oud, waarin Bram luisteraars op een verfrissende manier kennis bijbrengt over verschillende werken van Hals. De Frans Hals-audiotour is beschikbaar via Spotify. Deze heeft als doel kunst en specifiek de Frans Hals-tentoonstelling op een unieke en toegankelijke manier beschikbaar te stellen voor een breed publiek.

Onthulling

De onthulling van de AI-portretten vindt plaats op donderdagavond 2 mei in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum. Hier stelt Philips OneBlade ambassadeur Bram Krikke voor één avond zijn werken tentoon - met een vleugje historie én een vleugje innovatie door de gebruikte AI-techniek. Diezelfde avond laat hij ook de nieuwe Frans Hals-audiotour à la Bram Krikke voor het eerst horen, ook mogelijk gemaakt door Philips OneBlade. De audiotour is vanaf 3 mei voor het grote publiek te beluisteren via Spotify.

Creëer met gemak een authentieke stijl

Met de samenwerking van Philips OneBlade met het Rijksmuseum en Bram Krikke wil het nadruk leggen op het vieren van je eigen stijl en authenticiteit, maar brengt het ook kunst op een vernieuwende manier naar het jongere publiek. Het hebben van een eigen stijl en authenticiteit is terug te zien in kunst, maar ook toepasbaar op je uiterlijke verzorging. Dit maakt iemand uniek. Een unieke stijl is tegenwoordig een stuk eenvoudiger te realiseren dan hoe de door Frans Hals geportretteerden hun snor en baard waarschijnlijk creëerden. De mannen van nu hebben de Philips OneBlade, de alles-in-één-tool om te trimmen, scheren en stylen, die het mogelijk maakt om in een handomdraai je eigen stijl te creëren.

*De tentoonstelling Frans Hals is tot en met 9 juni 2024 te bezoeken.