Erik van Ginkel (1966) studeerde in 1991 als jurist af aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn afstuderen werkte hij enkele jaren als secretaris van ACTA, de gezamenlijke faculteit Tandheelkunde van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. In 1994 trad hij als secretaris/jurist in dienst van de Mondriaan Stichting, stimuleringsfonds voor beeldende kunst, vormgeving en museale activiteiten. Na een korte tussenstop in de communicatiebranche werd hij in 2001 benoemd tot plaatsvervangend directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, het grootste particuliere cultuurfonds van Nederland. Op 1 januari 2006 trad hij in dienst van Museum Boijmans van Beuningen als zakelijk leider en plaatsvervangend directeur. Per september 2011 is Erik van Ginkel Zakelijk Directeur/bestuurder van het Rijksmuseum.

Nevenactiviteiten

• Voorzitter Stichting Mensen Maken Amsterdam
  • Voorzitter VID Foundation for Photography
  • Vice-voorzitter bestuur Fundacion Han Nefkens, Barcelona