Onze collectie is eigenlijk van iedereen. Daarom vinden we het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen ervan kunnen genieten en leren. Dit willen we laten terugkomen in ons bruikleenbeleid. We zien je aanvraag voor een tijdelijke tentoonstelling of een langdurig bruikleen graag tegemoet.

Voorwaarden en een aanvraag

Je kunt een bruikleen aanvragen voor een tijdelijke tentoonstelling of vaste opstelling. Belangrijk is dan wel om eerst onze bruikleenvoorwaarden te lezen en er zeker van te zijn dat je hiermee akkoord kunt gaan.

Vervolgens kun je de aanvraag sturen. Deze moet minimaal zes maanden voor ingang van het bruikleen ontvangen zijn.

Richt de aanvraagbrief aan Taco Dibbits, Hoofddirecteur Rijksmuseum, Postbus 74888, 1070 DN Amsterdam.

Voeg de volgende informatie toe:

• naam en adres van de aanvragende instelling
  • naam, functie en contactgegevens van een contactpersoon
  • reden van aanvraag
  • tentoonstellingsperiode
  • naam van de tentoonstelling
  • lijst van de aangevraagde objecten met objectnummers

Kosten

Wij vragen geen bruikleenfee. Ook niet voor het opstellen van conditierapporten, het verpakken van de objecten en de begeleiding door een koerier.

Waar je wel rekening mee moet houden zijn de kosten voor:

• Transport. Alle transporten worden uitgevoerd door een erkend kunsttransporteur
  • Verzekering van de objecten tijdens transport en verblijf. Dit vervalt als de bruikleennemer opgenomen is in het museumregister en de aangevraagde objecten eigendom zijn van de Staat der Nederlanden.
  • Verpakkingsmateriaal

Voor tentoonstellingen buiten Nederland gelden extra kosten:

• Hotel met ontbijt en een per diem voor de koerier
  • Verzekering van de objecten tijdens transport en verblijf

Procedure

Wij streven ernaar om binnen drie maanden uitsluitsel te geven over een aanvraag. In deze periode doorlopen wij de volgende stappen:

• Het Registrars Office registreert de aanvraag en coördineert de bruikleenprocedure.
  • Conservatoren brengen advies uit en houden hierbij onder andere rekening met de beschikbaarheid van de objecten.
  • Vervolgens adviseren onze restauratoren op basis van de conditie van de werken.
  • Na een positief advies stelt het Registrars Office een bruikleencontract op.
  • Na negatief advies volgt zo spoedig mogelijk bericht.
  • Dit contract wordt ter goedkeuring en ondertekening voorgelegd aan Taco Dibbits, Hoofddirecteur.
  • Twee maanden voor het bruikleen ingaat, neemt het Registrars Office contact op om afspraken te maken over transport en installatie.

Het Rijksmuseum onderschrijft de uitgangspunten Slimmer Lenen van de Museumvereniging.